Turbína do Nigérie projela Plzní na speciálním návěsu

Z areálu plzeňského výrobce parních turbín Doosan Škoda Power vyrazil tento víkend unikátní náklad v podobě jednotělesové parní turbíny OKPAI o výkonu 150 MW. Díky tomu, že turbína oproti běžné praxi opustila závod již smontovaná, šlo o nejtěžší turbínu, která kdy z Plzně vyjela. Kvůli výšce nákladu a trolejovému vedení v okolí závodu bylo nutné břemeno naložit na speciální snížený návěs. Celá přepravní souprava – tedy samotná turbína, přepravní rám, kotvicí klec a snížený návěs – se svou hmotností přiblížila hranici 450 tun. 

„Snížený návěs jsme museli využít hlavně kvůli obousměrnému trakčnímu vedení pro trolejbusy. To jde totiž, v součinnosti s dopravním podnikem, zvednout do maximální výše 5,80 m, a to by turbína na běžném návěsu neprojela,“ říká Stanislav Bálint, manažer projektu ve společnosti Doosan Škoda Power. Turbína pak zamířila do Křimic, kde se z trafomostu přeložila na standardní návěs, na kterém se přepravila do přístavu v Lovosicích. Tam see naloží na loď a přes Hamburk se po moři vydá do své cílové destinace v nigerijském přístavu Warri.

Turbína bude nainstalována do paroplynového cyklu o celkovém výkonu 450 MW v rámci projektu OKPAI Phase II, a bude zásobovat elektrickou energií rozvodovou síť v jihovýchodním cípu země. Výstavbou nového bloku dojde k navýšení kapacity elektrárny o stávajícím výkonu 480 MW nově na 930 MW. Tato turbína je rovněž historicky první z plzeňské produkce, která bude instalována v Nigérii.

Turbíny se běžně přepravují rozložené a montují se až na místě realizace. Podle expertů společnosti Doosan Škoda Power je však zapotřebí řešit každý projekt individuálně podle požadavků zákazníka, případně podmínek v místě instalace. „Letos v únoru jsme pro projekt TeesREP do Spojeného království také expedovali již smontovaný VT/ST díl 300MW parní turbíny. Tehdy však byl náklad nižší a pod troleje se pohodlně vešel,“ dodává Michal Buršík, vedoucí odboru produktového vývoje společnosti Doosan Škoda Power. Turbína sama o sobě váží cca 200 tun. Přepravní rám a klec pak dalších 70 tun. Celá souprava se pak podle studie firmy Nosreti Specialtransport bude svou vahou blížit 450 tunám a dosáhne délky 87 m včetně postrků.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Chov skotu se v kraji daří, naopak pokles byl patrný v případě telat

V loňském roce   se stav skotu v Plzeňském kraji meziročně navýšil a ke konci roku byl čtvrtý nejvyšší …