Ve vlacích začala výměna první generace routerů Wi-Fi sítě

Na lepší činnost palubní Wi-Fi sítě se mohou těšit cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy. České dráhy uzavřely s dceřinou společnosti ČD – Telematika smlouvu na výměnu nejstarších routerů za novou, výkonnější technologii. Ta bude provedena na 146 osobních vozech a ve všech jednotkách railjet.

Kvalitní připojení k internetu je jednou z nejžádanějších služeb ze strany našich zákazníků a objednatelů veřejné dopravy. Vlak je pak možné využít jako pojízdnou kancelář, snadno se dá surfovat po sociálních sítích a vyřizovat maily a další zprávy. Wi-Fi jsme zavedli ve vlacích už před delší dobou, a tak je původní technologie už v mnoha ohledech přežitá. Proto jsme se rozhodli provést výměnu za moderní, výkonná zařízení, která posílí Wi-Fi a připojení k internetu především v dálkových vlacích. Nová technologie bude fungovat i s podporou 5G sítí, což zaručuje skutečně významné zvýšení kvality,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nové Wi-Fi routery instalované do vlaků budou využívat všechny veřejné datové frekvence od 700 po 2600 MHz a všechny dostupné sítě, tzv. bonding. To znamená, že palubní Wi-Fi ve vlaku bude komunikovat vždy se základovou stanicí toho operátora, který v místě jízdy nabídne nejkvalitnější mobilní datový signál. Technologie bude schopná využívat i sítě v 5G úrovni. Kromě České republiky bude Wi-Fi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.

Nově instalovaná zařízení podporují sítě nové generace a budou schopna dlouho držet krok s dobou. Například maximální rychlost připojení nových routerů až 5,5 Gbps vysoce přesahuje momentální možnosti pozemní infrastruktury, takže nehrozí, že by routery rychle zastaraly. K cestujícím se bude internet šířit na frekvencích 2,4 i 5 GHz skrze standard Wi-Fi 5 s možností budoucího vylepšení na Wi-Fi 6,“ říká Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika.

Výměna Wi-Fi technologie se uskuteční na celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v 7 jednotkách railjet. Mezi rychlíkovými vozy se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a 245. Jsou to moderní a komfortní vozy pro maximální rychlost 160 nebo 200 km/h, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …