Nejvíce dálničních známek se prodalo poslední lednový den

Systém elektronické dálniční známky, který spravuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a provozuje státní podnik CENDIS, prošel na přelomu ledna a února nejvyšší letošní zátěží. Velkému objemu řidičů totiž v tomto období skončila platnost roční e-známky a pořizovali si novou.

V letošní prodejní špičce nakupovali řidiči nejvíce v pondělí 31. ledna. Za tento jediný den se prodalo 84 793 e-známek v hodnotě více než 119 milionů korun. Druhým nejvyšším prodejním dnem byl 21. leden, kdy se prodalo 81 891 známek za bezmála 113 milionů korun.

„Průměrný prodej v rámci roku je přibližně 5 tisíc známek za den. V prosinci a lednu se průměr zvedá k 15 tisícům denně. V nejvytíženější dny špičky toto číslo narostlo až na šestinásobek. Náš e-shop edalnice.cz byl na to samozřejmě připraven a nárůst prodejů zvládl,“ řekl ředitel státního podniku CENDIS Jan Paroubek.

Velký počet nakupujících 31. ledna souvisel s tím, že bezmála milionu řidičů právě tento den vypršela platnost roční dálniční známky a pořizovali si novou. Řada motoristů si ji ale koupila už s předstihem, a to díky možnosti tzv. odložené platnosti, kdy je nákup možný až tři měsíce předem. Například v prosinci bylo prodáno 134,5 tisíce ročních e-známek. Deset dní před koncem platnosti roční známky zasílá systém upozornění těm řidičům, kteří si nastavili, že notifikaci chtějí dostat. A právě s tím souvisí, že druhým nejvyšším prodejním dnem byl 21. leden, kdy řidiči toto upozornění dostali.

V „loňské“ prodejní špičce se od počátku prosince 2020 do konce února 2021 prodalo 2,5 milionu elektronických dálničních známek. „Letos“ to ve stejném období bylo přes 2,1 milionu e-známek. Řidiči začali využívat klouzavé platnosti známky a kupují si ji až ve chvíli, kdy potřebují vyjet na zpoplatněný úsek. „Očekáváme, že lednová špička bude každým rokem nižší a v horizontu několika let se prodej ročních známek rozprostře do celého roku. Pak nám zůstane pravděpodobně jen letní nárůst, kdy se kupují hlavně desetidenní známky v souvislosti se zvýšeným cestováním do nebo ze zahraničí,“ uvedl Paroubek.

Dodal, že nejoblíbenějším prodejním kanálem je e-shop edalnice.cz, na kterém si známku pořizuje 86 procent řidičů. To podle něj svědčí o obecné narůstající oblíbenosti nakupovat online. Nejvíce lidí přitom do e-shopu přistupuje přes mobilní telefon (72 procent), 27 procent nakupujících používá počítač a pouhé jedno procento tablet.

Známka je ale kromě e-shopu k dostání i na pobočkách České pošty, u čerpacích stanic EuroOil a v samoobslužných kioscích v příhraničních oblastech a před některými vjezdy na úseky zpoplatněných komunikací. Její cena se pro letošní rok nemění. Roční vyjde na 1500 korun, třicetidenní na 440 a desetidenní na 310 korun. Eko cena, pro vozidla poháněná zemním plynem nebo biometanem, je poloviční. Vozidla na LPG pohon cenově zvýhodněná nejsou.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Před 20 lety se bobr evropský vrátil na Šumavu

Správa Národního parku Šumava si již pro tradiční, celoroční téma letos zvolila návraty. V rámci …