Domů / Plzeňský rozhled / Infolinka pro osoby se sluchovým postižením

Infolinka pro osoby se sluchovým postižením

Sluchově postižení mohou  komunikovat na webu Plzeňského kraje www.plzensky-kraj.cz pomocí unikátní funkce přepisu hovoru „text to speech“. Infolinka s online přepisem řeči pro osoby se sluchovým postižením, která je nasazena na webu Plzeňského kraje, je nově rozšířena o unikátní funkci „text to speech“ během hovoru.

Tato nová funkce umožňuje využít službu i osobám se zhoršenou srozumitelností řeči či její úplnou ztrátou.  Uživatel služby nově může svůj dotaz vepsat do speciálního řádku, dotaz je následně automaticky přečten syntetickým hlasem zaměstnanci úřadu a mluvená reakce úředníka je přepsána profesionálním přepisovatelem do textové podoby.

foto pixabay

„Uživatel služby si tedy může vybrat, zda bude komunikovat mluvenou češtinou či psanou formou. Odpověď zaměstnance úřadu mu bude vždy doslovně přepsána profesionálními přepisovateli, kteří dosahují rychlosti přes 500 úhozů za minutu,“ popisuje výhodu nové služby náměstek hejtmanky pro oblast IT, digitalizaci a Centrální nákup Pavel Hais.

Tuto inovaci připravil sociální podnik Transkript online k dnešnímu Světovému dni sluchu na základě zpětné vazby cílové skupiny osob s postižením sluchu. Právě tito lidé se v důsledku ztráty sluchu často potýkají i se zhoršenou srozumitelností mluveného slova.

„Komunikaci krajského úřadu s lidmi s hendikepem se snažíme stále zdokonalovat. Především v dnešní těžké době se zkvalitňování elektronické komunikace ukazuje jako jediná možná cesta. Nová funkce nás tak opět posune o kousek dál,“ uvedla hejtmanka Ilona Mauritzová.

foto pixabay

Telefonní hovor s textovým záznamem zpřístupňuje informační linky pomocí online přepisu, kdy je řeč volané strany přepisována a zobrazována online na webové stránce organizace. Využití nachází zejména mezi nedoslýchavými, ohluchlými, seniory s poruchami sluchu či cizinci, kterým přepsaná řeč telefonické komunikace značně usnadňuje porozumění. Obecně jde o skupiny klientů, kteří potřebují zprostředkovat řeč operátora linky psanou formou, a to online, v reálném čase a doslovně. Osoby se sluchovým postižením mohou opět vést přirozený hovor obdobně jako lidé slyšící a mají jistotu, že jim z důvodu chybějící sluchové zpětné vazby neunikne důležitá informace. Tato podpora je činí rovnoprávnými se slyšícími v přístupu k informacím a v oblasti mezilidské komunikace.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Obrazy, které si hrají s fantazií, na Nové scéně DJKT

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabídlo své stěny obrazům Michaeli  Rittsteinovi, který letos v září oslaví …