Po silnici a po řece dál přes moře až do vesmíru

S náměstkem ministra dopravy České republiky Bc. Václavem Bernardem, starostou městyse Všeruby o dopravě a její budoucnosti, a to nejenom o té silniční. Pane náměstku, není žádným tajemstvím, že v dopravní infrastruktuře hodně pokulháváme za sousedními státy.

Náměstek ministra dopravy Václav Bernard

To máte naprostou pravdu a nijak tento fakt nezpochybňuji. Bohužel to zpoždění je 10 i více let. Za tuto situaci mohou naši dávní předchůdci, kteří doslova zastavili veškeré projektování důležitých dopravních staveb. V důsledku toho došlo k výraznému zpoždění realizace staveb, které jsou zcela zásadní pro intermobilitu a propojení se sousedními státy EU.

Není to pouhá výmluva?

V žádném případě. Musím ještě doplnit, že k zastavení infrastrukturních staveb došlo právě v období, kdy z fondů Evropské unie bylo možné pro oblast dopravní infrastruktury čerpat významné finanční prostředky. To jsme promeškali a nyní máme před sebou nelehký úkol. Dohnat co nejrychleji toto zpoždění. První kroky jsme již učinili a jeden z těch zásadních byl právě během českého předsednictví v Radě EU, kdy se nám podařilo v rámci revize, jak základní, tak rozšířené Transevropské dopravní sítě prosadit celou řadu významných a pro Českou republiku důležitých dopravních úseků a koridorů.

Sedíme spolu v refektáři jezuitské koleje v Klatovech, kde jste měl besedu s občany. Proto se nabízí otázka, zde nedojde ke zpoždění obchvatu města Klatov.

Termín dokončení této přeložky je listopad 2024 a k plnému zprovoznění by mělo dojít v květnu 2025. Už v listopadu příštího roku bude tato přeložka schopna odvést část tranzitní dopravy, která v současnosti prochází širším centrem městem Klatovy. Obchvat je z tohoto pohledu velmi významný, nejen pro město Klatovy, ale i celé Pošumaví. Na vaši otázku tedy odpovídám, že uděláme vše proto, aby byl termín dodržen.

nádraží Klatovy

Jak to bude s klatovským nádražím?

Tam je nyní v pokročilé fázi příprava rekonstrukce výpravní budovy železniční stanice. Situace se vyvíjí velmi dobře a blížíme se k finálnímu dokumentu. Ten je potřebný k tomu, aby Správa železnic mohla vyhlásit soutěž na její rekonstrukci. Jedná se o historicky cenou budovu, která je památkově chráněnou a cílem pro nás je citlivá rekonstrukce v kombinaci s kvalitním a moderním zázemím pro cestující a občany Klatov

Z nádraží, pane náměstku, se nyní přesuňme do přístavu k moři.
Aktuálně disponujeme přístavními plochami v blízkosti samotného centra Hamburku. Ty ovšem nejsou v současné době ve stavu, kdy by mohly sloužit říční a už vůbec ne námořní dopravě. Navíc již brzy skončí 99leté období, po které máme možnost pronajaté území na základě Versailleské mírové smlouvy užívat.

Má Česká republika zájem o přístavní plochy v Hamburku?

Já jsem jednoznačného názoru, že by Česká republika jakožto vnitrozemský stát měla o nová přístavní území v Hamburku usilovat. Hamburk je velmi lukrativní adresa, už jen proto, že jde o třetí největší přístav Evropy, do kterého se z ČR dá velmi elegantně dostat po vodě. Snažíme se jednání posunout tak, abychom do budoucna pro Českou republiku zajistili přístup k moři včetně kvalitního zázemí pro říční dopravu. Vzhledem k právě probíhající snaze o geopolitickou změnu, kterou Evropa dnes prochází, si myslím, že je to nejlepší alternativa k dopravním módům, které máme dnes k dispozici. S kvalitní spolehlivou labskou vodní cestou by to byl obrovský přínos pro Českou republiku.

náměstí v Klatovech

Jakou souvislost mají Klatovy s vesmírem?

Klatovy mají to privilegium, že zdejší firma vyrábí komponenty pro evropskou nosnou raketu Ariane 6. Česká republika je zapojena do vývoje a výroby nosných raket Ariane 6 Evropské kosmické agentury. Bezpochyby se jedná o významnou příležitost pro rozvoj strojírenského průmyslu v České republice a když budeme konkrétní, tak i klatovského regionu. Vnímejme vesmír tou vizí, že se jednou stane naší součástí. Firma ATC Space v blízké době významně přispěje k rozvoji autonomní inteligentní dopravy a město Klatovy bude jejím prostřednictvím u toho. (re)

 

 

 

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Mimořádné finanční dotace nejen pro hasiče určil Plzeňský kraj

Rada kraje schválila poskytnutí individuálních dotací obcím na nákup dopravního automobilu ve výši 400 tis. …