Transformace zrychlí výstavbu a modernizaci silnic a dálnic

Ministerstvo dopravy předkládá Legislativní radě vlády věcný záměr zákona o státní organizaci Správa dálnic a silnic (SDS), která bude právním nástupcem státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Cílem záměru je sjednocení právních forem podřízených „investičních“ subjektů v oblasti dopravní infrastruktury, zrychlení přípravy, výstavby a modernizace dopravní infrastruktury  a hospodárnější vynakládání finančních prostředků při nárůstu celkové kvality činnosti.

„Transformace na právní formu státní organizace tak po vzoru Správy železnic dopomůže změnit trend v oblasti personální politiky, kdy cílem je zajišťovat klíčové odborné činnosti např. v oblasti mostů, tunelů, inženýrských konstrukcí, dopravní telematiky/ITS, hlavní inženýry projektů, správce staveb a technické dozory do budoucna především vlastními zaměstnanci, a nikoliv v převážné míře externími dodavateli, jak je tomu v případě ŘSD s.p.o. To umožní mj. právě výrazné úspory nákladů u činností, u kterých nyní dochází k outsourcingu,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Změnou právní formy státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR do podoby státní organizace se sjednotí postavení dvou klíčových subjektů – manažerů strategické dopravní infrastruktury – a to správce dálnic a silnic I. třídy a správce železnic. Bude tak vyřešeno faktické sjednocení právní formy subjektů zodpovědných za naprostou majoritu výdajů v sektoru dopravy. Zjednodušení řízení sektoru se následně odrazí ve větší efektivitě správy ze strany státu. Pozitivní dopad bude mít i na soukromé dodavatele, pro něž se stane sektor dopravy logicky strukturovaným a tím přehlednějším a čitelnějším.

Současná právní forma státní příspěvkové organizace ŘSD neumožňuje adekvátní odměňování klíčových zaměstnanců a vysoce kvalifikovaných zaměstnanců, neboť je regulováno Nařízením o platových poměrech. Transformace umožní SDS s.o. získat potřebné odborníky a následně si je dlouhodobě udržet. Zajištění outsourcovaných činností vlastními odbornými kapacitami v klíčových oblastech činnosti přinese úsporu finančních prostředků. U SDS s.o. dojde k celkové změně v systému odměňování zaměstnanců tak, aby lépe odpovídalo kvalifikaci zaměstnanců a jejich činnostem.

Předkládaný věcný záměr zákona má umožnit správci dálnic a silnic I. třídy realizovat jak změny v oblasti organizační, tak i v oblasti personální, a v požadované míře tak navázat na realizované i připravované úpravy v legislativní oblasti, jejichž cílem je zrychlení výstavby klíčové dopravní infrastruktury. Transformace státní příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic ČR do právní formy státní organizace rovněž umožní sjednotit systém kontrolních a řídících procesů a procesů plánování ze strany Ministerstva dopravy, zejména za předpokladu využití zkušeností s nastavením a řízením Správy železnic.

Z hlediska hospodaření SDS s.o. budou zachovány nástroje veřejné kontroly nakládání s finančními prostředky a po vzoru Správy železnic budou i v případě SDS s.o. její účty vedeny u České národní banky, a to jako účty podřízené státní pokladně dle Rozpočtových pravidel.

BIO Mgr. Jana Mertová

Mohlo by vás zajímat

Letošní plzeňské Slavnosti svobody navštíví také belgický král

Belgický král Filip navštíví letošní Slavnosti svobody v Plzni, které se uskuteční od 2. do …