Internetové nákupy a zájem Čechů

On-line nakupování už rozhodně není nějakou okrajovou záležitostí. Jen loni se na internetu nakoupilo zboží v hodnotě 81 miliard korun.  Vyplývá to z analýzy dat ze služby Zboží.cz. Podle nich se totiž Češi – kutilové na jaře pouštějí do všeho, co vyžaduje přivrtat, uříznout nebo odizolovat. Při výběru  zboží se Češi nerozhodují jen podle ceny.  Z výzkumu společnosti Seznam.cz vyplývá, že recenze vyhledává v kategorii dům, byt a zahrada na 65 % nakupujících a 95 % z nich se jimi dokonce nechá ovlivnit.

Nejpopulárnější kategorií zboží, o které se Češi při internetovém nakupování nejvíce zajímají, nejsou počítače, telefony a ani dětské zboží. Je to vybavení pro dům, byt a zahradu. Tato oblast přitahuje dvakrát více zájmu než telefony a navigace, které jsou hned druhé v pořadí. „Není divu, najdeme zde totiž všechno od ložního povlečení přes nářadí až třeba po kotle a sekačky. Ovšem to nic neubírá na faktu, že Češi svému domovu věnují více pozornosti než čemukoli jinému,“ říká Milan Šmíd, manažer serveru Zboží.cz a doplňuje: „Jen v březnu zde lidé hledali o 13 % více než v únoru a tento trend bude se zlepšujícím se počasím ještě pokračovat. Do žebříčku pěti aktuálně nejpopulárnějších produktů patřily pily, vrtačky či dokonce termoizolace.“

Zajímavým faktorem je při on-line nakupování pro dům, byt a zahradu role recenzí a expertních hodnocení.  Mezi nakupujícími dvě třetiny tvrdí, že si recenze čtou. A z těch, kteří se o recenze zajímají, jich 34 % říká, že nezávislá hodnocení v podstatě rozhodla o tom, co si koupí. Dalších 61 % přiznává, že je recenze nasměrovala. „Právě proto, že je největší zájem o produkty, které znamenají větší investici (motorové pily, sekačky, brusky, bazény, čerpadla, kotle, apod.) si typický zákazník před finálním rozhodnutím v odborných časopisech či na webech projde recenze. Pak jde do srovnávače, jako je například Zboží.cz, nebo přímo do internetového obchodu. Zde provede finální rozhodnutí,“ komentuje data z výzkumu společnosti Seznam.cz Milan Šmíd. Podle něho jsou nejdůležitější následující tři kritéria: cena (uváděna mezi třemi hlavními důvody nákupního rozhodnutí v 76 %), konkrétní parametry produktu, tedy například výkon sekačky nebo počet otáček u vrtačky atd. (60 %), a pak jeho vzhled (33 %).

Zajímavá jsou kritéria, podle kterých lidé hledají produkty. Při každém desátém nakupování na internetu nechají seřadit vyhledané zboží podle ceny. Dalším kritériím se věnují až následovně. „Z našich dat jsme zjistili, že lidé seřadí produkty podle ceny ve 12 % případů. V našem výzkumu nám lidé řekli, že rozhodující je cena v 74 procentech. A v kategoriích jako například Auto-moto či domácí spotřebiče je to o dalších deset procent častěji,“ říká Milan Šmíd.

 

 

BIO Martin Myška

Mohlo by vás zajímat

Objevte život mokřadů aneb 3x 30 dnů pro mokřady

Český svaz ochránců přírody (ČSOP) chce upozornit na to, že ochrana našich mokřadů je stále …