Češi omezili útraty za obědy a přestávají se stravovat v restauracích. Když jdou v poledne na jídlo, tak šetří: volí jenom jeden chod a také si k jídlu nedávají nápoje tak často, jak byli dříve zvyklí. Dokládají to jejich obědové platby. Ty se sice v květnu meziročně zvýšily o jedenáct procent na rekordních 159,30 koruny za oběd, tento růst to ale pokulhává za tím, jak rychle rostou ceny v sektoru stravování. Restaurace v meziročním srovnání zdražily podle ČSÚ o 26,2 procenta, jídelny o 12,8 procent a podniky s rychlým občerstvením o 21,9 procenta. Nízký je v porovnání s předcovidovým obdobím i počet jídel, která restaurace nyní prodají. Vyplývá to z Ticket Restaurant Card Indexu, který je sestavený z plateb více než 220 tisíc majitelů této nejrozšířenější stravenkové karty Ticket Restaurant.
![](https://plzenskyrozhled.cz/wp-content/uploads/2021/05/předzahrádky-restaurace-2-2-300x206.jpg)
Ani první teplejší měsíc a otevřené zahrádky nepřinesly restauracím očekávané výrazné oživení. Počet prodaných obědů byl ve srovnání s předcovidovým obdobím o 35 procent nižší, a to i se započítáváním transakcí přes rozvážkové služby. Je to sice nejlepší výsledek od prosince 2020, ale vzhledem k tomu, že lidé začali šetřit, pro restauratéry to neznamená výrazný důvod k radosti.
Slabší zájem o obědy v restauracích souvisí s tím, že lidé si ve velkém připravují jídlo doma a nosí si je v krabičkách do práce. Za to, co neutratí v restauracích, pak nakupují potraviny v obchodech. V porovnání s předcovidovým obdobím narostl počet nákupů potravin prostřednictvím stravenkových karet o 30 procent.
Řešení, které by mohlo tuto situaci alespoň trochu korigovat, by bylo zvýšení reálných příjmů zaměstnanců. Výhodné by tak pro zaměstnavatele i zaměstnance bylo zvýšit příspěvek na stravování. Ten je až do hodnoty 150 korun v daňově výhodném režimu a přidání tak nezatíží tolik firemní výdaje jako v případě mezd.
Část firem možnosti lidem finančně přilepšit využila. Zatímco ještě loni pouze 24 procent podniků pořizovalo zaměstnancům stravenky v hodnotě nad 120 korun, letos je to již 35 procent společností. Stravenky za 150 korun a vyšší pak nabízí 15 procent zaměstnavatelů, loni to bylo jen jedno procento firem. Nejčastější nominální hodnotou (nabízí 28 procent firem) ale stále zůstává stravenka ve výši 100 korun.